Hoe gaan we om met de toenemende vraag naar duurzaam opgewekte energie, afgezet tegen de beperkte ruimte in Nederland? Zonnepanelenparken nemen nu eenmaal kostbare grond in beslag. Vanuit die gedachte is WattWay onstaan: een innovatieve pilot waarbij zonnepanelen worden geïntegreerd in een fietspad. De afgelopen maanden is deze pilot op twee plaatsen in Nederland uitgevoerd: langs de N232 bij Vijfhuizen (Noord-Holland) en langs de N285 bij Wagenberg (Noord-Brabant).
In april 2023 ging het project over van de ontwerpfase naar de uitvoering. Daarbij nam dutch process innovators het projectmanagement over van BAM Infra Nederland. Het projectteam was bij beide locaties van de pilot betrokken, waardoor ze snel konden schakelen en er geen sprake was van kennisverlies.
Projectmanager Kees van der Sar: ‘Het mooie aan deze pilot? We leerden eigenlijk elke keer weer nieuwe dingen. Bovendien konden we de elementen die we in Noord-Brabant hadden geleerd direct toepassen bij de uitvoering in Noord-Holland. Op twee verschillende locaties hetzelfde project mogen realiseren, dat maak je niet vaak mee.’
Het concept van een zonnefietspad is niet nieuw; al in 2017 zijn er diverse proefstukken aangelegd. Maar zoiets op deze schaal uitvoeren? Daarvoor moest het projectteam af en toe flink schakelen. Soms bleek gedurende de uitvoering een andere aanpak toch handiger. Kees: ‘Als je als projectteam gewend bent om iets te bouwen wat je al veel vaker hebt gemaakt, dan is het niet prettig als er moet worden gezegd dat we weer een deel opnieuw moeten doen omdat er nieuwe inzichten zijn ontstaan… Dat werkt demotiverend. We merkten aan het team dat de projecten veel vroegen van hun welzijn. Daarom hebben we achteraf ook veel ruimte genomen om het project goed te evalueren met alle projectleden, van directie tot aan grondwerker en monteur. Dat deel heeft mijn collega Nick van den Berg opgepakt, vanuit de expertisepijler samenwerking.’
Ondanks deze uitdagingen is de algehele samenwerking tijdens het project volgens Kees al met al positief verlopen, ook met de opdrachtgever; zowel met de provincie Noord-Holland als de provincie Noord-Brabant verliep het contact erg prettig. ‘Beide opdrachtgevers begrepen dat wij iets aan het bouwen waren wat anders was dan bij een standaard infrastructureel project. Het acteren op afstand, een samenwerkingsvorm die volgt vanuit de UAVgc, is bij dit soort innovatieprojecten niet geschikt. Door elkaar juist mee te nemen en tijdig en volledig te informeren, ontstaat er begrip voor de keuzes die je als project moet maken.’ Uiteindelijk zijn er door deze samenwerking mooie resultaten bereikt.
Beide trajecten zijn inmiddels opgeleverd en opengesteld voor fietsverkeer. De komende vijf jaar blijft BAM Infra Nederland de resultaten van de pilot op beide locaties monitoren voor toepassing in eventuele vervolgprojecten op nog meer fietspaden in Nederland.